ΠΕΕ Εθνικών Εμπορευματικών Μεταφορών – ενότητα Α. Αστικό Δίκαιο Συντάκτης άρθρου Από τον/την admin Ημ. δημοσίευσης 6 Οκτωβρίου, 2020 Καλώς ήλθατε στο τεστ ΠΕΕ Εθνικών Εμπορευματικών Μεταφορών ενότητα Α 1. Σύμβαση είναι: Συμφωνία, έγγραφη ή προφορική, μεταξύ δύο τουλάχιστον προσώπων από την οποία προκύπτουν δικαιώματα και υποχρεώσεις για τα συμβαλλόμενα μέρη. Συμφωνία έγγραφη μεταξύ δύο τουλάχιστον προσώπων από την οποία προκύπτουν δικαιώματα και υποχρεώσεις μόνο για τον ένα συμβαλλόμενο Συμφωνία προφορική μεταξύ δύο τουλάχιστον προσώπων από την οποία προκύπτουν μόνο υποχρεώσεις και για τα συμβαλλόμενα μέρη Συμφωνία έγγραφη ή προφορική μεταξύ δύο τουλάχιστον προσώπων από την οποία προκύπτουν μόνο δικαιώματα αποκλειστικά για τον ένα συμβαλλόμενο 2. Απαραίτητα στοιχεία για την κατάρτιση σύμβασης είναι: Δήλωση βουλήσεως (πρόταση) και απόρριψή της Βούληση, δήλωση βούλησης (πρόταση) και αποδοχή της Πρόταση για συνάντηση και αποδοχή της Μόνο γραπτή πρόταση και προφορική αποδοχή 3. Η σύμβαση μεταφοράς καταρτίζεται: Από το μεταφορέα και τον οδηγό του οχήματος Από τον αποστολέα και τον παραλήπτη Από τον ταξιδιωτικό πράκτορα και τον ξενοδόχο Από τον μεταφορέα κα τον αποστολέα 4. Η σύμβαση μεταφοράς ανάλογα με το αντικείμενό της, διακρίνεται: Σε οδική και σιδηροδρομική Σε χερσαία και αεροπορική Σε οδική και θαλάσσια Σε επιβατών και εμπορευμάτων 5. Για την κατάρτιση σύμβασης οδικής μεταφοράς εμπορευμάτων απαιτείται η συμφωνία: Του αποστολέα και του συμβολαιογράφου Του αποστολέα και του μεταφορέα Του μεταφορέα και του οδηγού του οχήματος Όλων των παραπάνω 6. Η σύμβαση μεταφοράς ανάλογα με το μεταφορικό μέσο που χρησιμοποιείται διακρίνεται σε: Οδική και Εμπορευματική Επιβατική, εμπορευματική και σιδηροδρομική Οδική, σιδηροδρομική, θαλάσσια και αεροπορική Χερσαία και σιδηροδρομική 7. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της σύμβασης έργου (εργολαβία) που πρέπει να υπάρχουν και στη σύμβαση μεταφοράς; Το έργο που συμφωνήθηκε. Η αμοιβή καθορίζεται εκ των υστέρων, κατά την παράδοση του έργου μονομερώς από τον κύριο του έργου Το έργο που συμφωνήθηκε και η αμοιβή Το έργο και τα απασχολούμενα άτομα Συμβολαιογραφικό έγγραφο ως υποχρεωτικός τύπος 8. Ο μεταφορέας χαρακτηρίζεται: Έμπορος, εκ του νόμου, εφόσον εκτελεί μεταφορές κατά κύριο επάγγελμα Ελεύθερος επαγγελματίας παροχής υπηρεσιών Δημόσιος λειτουργός εφόσον διαθέτει φορτηγό ή λεωφορείο δημοσίας χρήσης Ιδιωτικός υπάλληλος εφόσον διαθέτει φορτηγό ή λεωφορείο ιδιωτικής χρήσης 9. Σύμβαση μεταφοράς στην οποία δεν αναφέρεται το κόμιστρο είναι: άκυρη έγκυρη ατελής ανυπόστατη 10. Απαραίτητα στοιχεία της σύμβασης οδικής μεταφοράς εμπορευμάτων είναι: Μεταφερόμενο είδος, ποσότητα, τόπος, χρόνος, κόμιστρο Το έργο που συμφωνείται να εκτελέσει ο αποστολέας Το κόμιστρο που υποχρεούται να καταβάλει ο μεταφορέας Η ιδιότητα του παραλήπτη 11. Ποιος είναι ο τύπος της σύμβασης μεταφοράς; Είναι ιδιωτικό συμφωνητικό που υπογράφεται μόνο από το μεταφορέα Είναι συμβολαιογραφικό έγγραφο Δεν υπάρχει συγκεκριμένος τύπος. Καταρτίζεται εγγράφως ή προφορικώς Εκτός από τη γραπτή συμφωνία απαιτείται και έγκριση του Υπουργείου Μεταφορών 12. Στην σύμβαση οδικής εμπορευματικής μεταφοράς ο μεταφορέας εκδίδει φορτωτική: Μόνο σε περιπτώσεις μεγάλης αξίας του εμπορεύματος Σε κάθε είδους και αξίας μεταφορά Στη μεταφορά ευπαθών προϊόντων Δεν εκδίδει φορτωτική σε καμία περίπτωση 13. Ποιος εκδίδει το τιμολόγιο - δελτίο αποστολής Ο μεταφορέας Ο αποστολέας Ο οδηγός Ο παραλήπτης 14. Ποιες υποχρεώσεις έχει ο αποστολέας προς το μεταφορέα; Να καταβάλει το κόμιστρο και να παραδώσει τα έγγραφα μεταφοράς Να καταβάλει την αμοιβή του οδηγού και τα ένσημά του Να πληρώσει τα καύσιμα της διαδρομής Να καλύψει κάθε ζημιά του αυτοκινήτου που έγινε κατά τη διαδρομή 15. Ποιες ενέργειες πρέπει να κάνει ο μεταφορέας κατά την παραλαβή του φορτίου; Να παραλάβει τα συνοδευτικά έγγραφα μεταφοράς Να βεβαιωθεί για την καλή κατάσταση του φορτίου Να πάρει γραπτή βεβαίωση του αποστολέα για την καλή κατάσταση του φορτίου Όλα τα παραπάνω 16. Σε ποια από τις αναφερόμενες περιπτώσεις είναι άκυρη η σύμβαση μεταφοράς; Όταν δεν γίνεται ενώπιον Συμβολαιογράφου Όταν γίνεται από πρόσωπα ένα εκ των οποίων είναι ανήλικο ή όταν η σύμβαση είναι παράνομη και ανήθικη Όταν γίνεται με προφορική συμφωνία Όταν γίνεται με τη συναίνεση και των δύο μερών που είναι ικανά για σύναψη σύμβασης 17. Πότε είναι άκυρη μια σύμβαση μεταφοράς επιβατών ή εμπορευμάτων γενικά; Όταν λείπουν τα βασικά στοιχεία για την κατάρτιση έγκυρης σύμβασης Όταν δεν έχει υπογραφεί ενώπιον του οικονομικού εφόρου Όταν δεν έχει εγκριθεί από την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Μεταφορών Όταν δεν έχει καταρτισθεί με έγγραφο 18. Η άτυπη σύμβαση μεταφοράς εμπορευμάτων (προφορική) αποδεικνύεται στο δικαστήριο: Με τη φορτωτική Με το τιμολόγιο - δελτίο αποστολής Με μάρτυρες Με όσα από τα παραπάνω είναι διαθέσιμα 19. Μια ατομική μεταφορική επιχείρηση με ένα (1) ΦΔΧ ανήκει σε δύο άτομα εξ αδιαιρέτου. Πώς ονομάζεται; Κοινωνία δικαιώματος Κοινοπραξία Ένωση προσώπων Συνεταιρισμός 20. Η φορτωτική αποτελεί συστατικό στοιχείο της σύμβασης μεταφοράς; Ναι, αν δεν εκδοθεί φορτωτική η σύμβαση είναι άκυρη Όχι, εκτός αν η έκδοσή της αποτελεί ρητό όρο της σύμβασης μεταφοράς Ναι, όταν εκδοθεί από τον αποστολέα Όχι, αν δεν εκδοθεί από τον παραλήπτη 21. Ποιες ευθύνες προκύπτουν από τη σύμβαση μεταφοράς εμπορευμάτων για τον μεταφορέα; Για απώλεια αλλά όχι για τυχόν αβαρίες Για απώλεια (ολική ή μερική), μη έγκαιρη παράδοση, κακή κατάσταση κατά την παράδοση, καταστροφή φορτίου Μόνο ολική καταστροφή Μόνο για αλλοίωση του εμπορεύματος εξαιτίας δυσμενών καιρικών συνθηκών 22. Από ποια χρονική στιγμή αρχίζει η ευθύνη του μεταφορέα για τα εμπορεύματα; Από τη στιγμή που καταρτίζεται η σύμβαση μεταφοράς Από τη στιγμή που παραλαμβάνει ο μεταφορέας το εμπόρευμα για μεταφορά Από την έναρξη του ταξιδιού Δεν υπάρχει ευθύνη του μεταφορέα σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας μεταφοράς 23. Οι λόγοι απαλλαγής του μεταφορέα από την ευθύνη είναι: Ανωτέρα βία, βλάβη που οφείλεται σε ελάττωμα του εμπορεύματος, παραλαβή εμπορεύματος και πληρωμή κομίστρου, παραγραφή. Κλοπή, φωτιά στο φορτίο, τροχαίο ατύχημα, ανατροπή οχήματος από διολίσθηση τροχών Παραλαβή του εμπορεύματος από τον παραλήπτη με επιφύλαξη για τυχόν ελαττώματα του φορτίου Ασθένεια οδηγού 24. Πότε απαλλάσσεται ο μεταφορέας από την ευθύνη καταστροφής (μερικής ή ολικής) του φορτίου; Αν αποδείξει στο δικαστήριο, ότι δεν μπορούσε να προβλέψει και να αντιμετωπίσει τα γεγονότα που οδήγησαν στην καταστροφή του φορτίου όση επιμέλεια και αν κατέβαλε Αν αποδείξει στο δικαστήριο ότι μπορούσε να προβλέψει τα γεγονότα που οδήγησαν στην καταστροφή του φορτίου αλλά δεν πρόλαβε γιατί έκανε διάλειμμα Αν επικαλεσθεί αμέλεια του οδηγού του Αν επικαλεσθεί ότι ειδοποίησε τηλεφωνικώς για τον κίνδυνο τον αποστολέα αλλά αυτός δεν προέβη σε άμεσες ενέργειες 25. Η συμβατική ευθύνη του μεταφορέα για καταστροφή ή απώλεια του φορτίου παραγράφεται: 1 χρόνο από τη παραλαβή του φορτίου από το μεταφορέα για εθνικές και διεθνείς μεταφορές Ισχύει η συνηθισμένη 20ετής παραγραφή Ισχύει η 5ετής παραγραφή 6 μήνες από την παραλαβή του φορτίου από το μεταφορέα για εθνικές μεταφορές και 1 χρόνος για διεθνείς 26. Όταν η σύμβαση μεταφοράς είναι προφορική υπάρχει ευθύνη του μεταφορέα σε περίπτωση μερικής ή ολικής απώλειας του φορτίου; Ναι υπάρχει Όχι δεν υπάρχει αφού δεν αποδεικνύεται Ναι μόνο αν έχει εκδοθεί φορτωτική Ναι αν ο μεταφορέας βρισκόταν στο όχημα που οδηγούσε ο οδηγός του 27. Σε περιπτώσεις αβαρίας του φορτίου η 6μηνη παραγραφή της ευθύνης του μεταφορέα δεν ισχύει: Αν η αβαρία οφείλεται σε γεγονός ανωτέρας βίας Αν η αβαρία οφείλεται σε τυχαίο γεγονός Αν η αβαρία οφείλεται σε αμέλεια του οδηγού Αν η αβαρία οφείλεται σε δόλο ή βαρειά αμέλεια του μεταφορέα 28. Η καθυστερημένη παράδοση του φορτίου οφείλεται σε παράλειψη το οδηγού. Ποιος ευθύνεται έναντι του αποστολέα ή του παραλήπτη; Ο οδηγός Ο μεταφορέας Ο φορτωτής Όλοι οι παραπάνω 29. Η αποζημίωση που θα καταβάλλει ο μεταφορέας σε περίπτωση απώλειας ή καταστροφής (μερικής ή ολικής) του φορτίου καλύπτει: Τη ζημιά που έγινε και 25% επιπλέον Ολόκληρο το ποσό που θα απαιτήσει ο αποστολέας Τη ζημιά και μόνο που έγινε Το ποσό που θα απαιτήσουν συνολικά ο αποστολέας και ο παραλήπτης 30. Η συνήθης αποζημίωση που καταβάλλει ο μεταφορέας σε περίπτωση απώλειας ή καταστροφής (μερικής ή ολικής) του φορτίου ορίζεται: Σε χρήμα Σε είδος Σε επαναφορά του φορτίου στην προηγούμενη κατάσταση επί μερικής καταστροφής Σε αντικατάσταση του φορτίου με ένα ίδιο φορτίο 31. Ο αποστολέας επικαλείται ζημιά στο φορτίο από υπαιτιότητα του μεταφορέα. Είναι υποχρεωμένος να αποδείξει τη ζημιά στο δικαστήριο; Ναι. Πρέπει να προσκομίσει έγγραφα αποδεικτικά στοιχεία Ναι. Να παρουσιάσει αποδεικτικά στοιχεία και μάρτυρες Όχι. Ο μεταφορέας έχει ευθύνη να αποδείξει ότι δεν υπάρχει ζημιά Κανένας δεν χρειάζεται να αποδείξει τη ζημιά. Το δικαστήριο θα αποφασίσει 32. Ο μεταφορέας έχει την ίδια ευθύνη, με άλλους επαγγελματίες, κατά την εκτέλεση του έργου του; Έχει αυξημένη ευθύνη (τεκμήριο υπευθυνότητας) Έχει την ίδια ευθύνη Έχει μικρότερη ευθύνη Δεν έχει ευθύνη αν το όχημα οδηγούσε άλλος 33. Ποιες είναι οι συνέπειες της ευθύνης του μεταφορέα αν το εμπόρευμα απωλέσθη ή καταστραφεί; Ποινή προστίμου για τον μεταφορέα Ποινή φυλάκισης για τον μεταφορέα Αποζημίωση του αποστολέα που καταβάλλεται από τον οδηγό του οχήματος Αποζημίωση του αποστολέα ή του παραλήπτη από τον μεταφορέα 34. Ποια γεγονότα αποτελούν αντισυμβατική εκτέλεση της σύμβασης μεταφοράς από πλευράς μεταφορέα; Το τροχαίο ατύχημα γενικώς, έστω και αν δεν προκλήθηκε ζημιά ή καθυστέρηση παράδοσης του φορτίου Μόνο η ολική καταστροφή του φορτίου Η απώλεια ή καταστροφή (ολική ή μερική) η καθυστερημένη παράδοση, η παράδοση σε άλλο τόπο ή πρόσωπο, του φορτίου Η κακή συμπεριφορά του οδηγού Time is Up! Time's up ← ADR Ανανέωση Εκρηκτικά Ενότητα 5 – Κίνδυνοι, ατυχήματα και οδηγίες αντιμετώπισης → ΠΕΕ Εθνικών Εμπορευματικών Μεταφορών – ενότητα Β. στοιχεία Δικαίου